In Italië is mode echt heel belangrijk en ze domineren dan ook de markt voor kleding. De stad Milaan is het modemekka van Italië. In Italië zijn ze dan ook echt van de mode. Daar is mode bijna een eerste levensbehoefte. Italianen willen dan ook alleen maar echte merk kleding. Ze vinden het dan ook van levensbelang dat de kleding gesigneerd is, “firmato” zoals ze dat noemen. De merknamen kunnen niet prominent genoeg aanwezig zijn, het liefst vol in het oog springend. Dat geldt niet alleen voor kleding, maar ook voor accessoires zoals sjaaltjes, tassen, zonnebrillen en dergelijke. Voor Italianen is het zo belangrijk dat ze liever naakt op straat lopen dan in namaak kleding of met namaak accessoires.
Nepartikelen
In grote steden worden op straat heel vaak nepartikelen aangeboden, welke door bij de toeristen gretig aftrek vinden. Een Italiaan wil echter nog niet eens dood gevonden worden in deze namaak spullen. Over het algemeen lopen ze in Italië dan ook voor op het gebied van mode. De nieuwste modetrends zijn dan ook vaak al lang in Italië voordat het in Nederland op de markt is. In Italië zijn dan ook heel veel modeontwerpers. Deze modeontwerpers staan voor vernieuwingen en trends.
Hoogstaande kleding
Daarnaast worden in Italië over het algemeen kwalitatief hoogstaande kleding gemaakt dat vaak met de hand gemaakt wordt. Zo wordt bijvoorbeeld door Brioni nog echt kwalitatief hoogwaardige maatpakken handmatig gemaakt, geheel volgens een jarenlange familietraditie. Ze zijn dan ook een begrip onder kenners en liefhebbers. Misschien ook leuk om te weten dat zij sinds 1994 ook verantwoordelijk zijn voor de maatpakken van James Bond, toen gespeeld door Pierce Brosnan. 007 moest weer het aloude klassieke hoogopgeleide wereldwijze English Gentleman worden, of zoals dat in het Engels heet “a sophisticated English Gentleman”. Of te wel een echte English Gentleman, maar dan in een echt Italiaans maatpak.
(539)